Halaman

Isnin, 12 November 2012

Tips Kuat Daya Ingatan



Ingatan umpama otot pada tubuh. Semakin anda menggunakannya, semakin kuat otot anda. Daya ingatan boleh diperkuat dari semasa ke semasa . Kebanyakkan ahli psikologi percaya, daya ingatan perlu dirangsang setiap masa. Jika tidak, ia mungkin akan dirosakkan oleh sikap anda sendiri yang tak memahami prinsip ingatan, iaitu "jika tak digunakan, ia akan hilang''. Antara tips yang berkesan ialah

1. Kawal tekanan



Tekanan membuatkan jiwa tidak tenteram dan menyebabkan kesihatan terganggu. Anda juga lebih cenderung untuk menjadi seseorang yang tak peka dengan keadaan persekitaran, tidak dapat berfikir dengan jelas dan daya ingatan terjejas. Oleh itu sentiasalah berfikiran positif dan mencari alternatif yang lain untuk melepaskan tekanan anda.

2. Bersenam



Bersenam dapat menggerakkan otot-otot dan melancarkan peredaran darah ke otak. Oleh itu, daya ingatan akan menjadi lebih baik. Amalkan senaman walaupun sekadar berjalan kaki.

3. Elak Kemurungan



Kemurungan dalam hidup akan menyebabkan hidup menjadi tidak ceria. Lama-kelamaan ia turut menjejaskan daya ingatan dan membuatkan anda tidak peduli dengan keadaan persekitaran. Ubatilah kemurungan sebelum menjadi serius dengan berjumpa psikiatri dan mendekatkan diri kepada Tuhan.

4. Awasi Pengambilan Ubat



Daya ingatan mungkin menjadi lemah dengan pengambilan ubat-ubatan tertentu. Jika anda menghadapi masalah daya ingatan disebabkan pengambilan ubat, segeralah berjumpa dengan doktor. Jangan mengambil ubat tanpa arahan doktor.

5. Jaga Pemakanan



Pastikan anda makan makanan berkhasiat yang kaya dengan protein, karbohidrat, vitamin, dan elakkan pengambilan makanan yang banyak mengandungi bahan pengawet misalnya jeruk, makanan ringan dan minuman bergas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan